Šest zásad, jak efektivně pracovat z domova a nezbláznit se

Práce z domova je za obvyklých okolností něčím, co lidé vnímají jako výhodu. Ale ve chvíli, kdy jde o nucený způsob fungování, člověk zjistí, že vyžaduje svá vlastní pravidla.

Být delší dobu zavřený doma v pokoji a mimo kolektiv může být pro některé psychicky náročné. Zejména, pokud se jejich nová pracovní rutina scvrkne na tři body – postel, chladnička, počítač.

Jak tedy pracovat z domova efektivně, abychom dokázali oddělit volný čas od pracovního? Je vhodné pracovat z postele? A co dělat, když jsou doma i děti? A pokud pracujete z domu více najednou?

Nastavte si režim
Některé studie v minulosti ukázaly, že práce z domova může být v konečném důsledku efektivnější, než práce v kanceláři.

Například výzkum vědců ze Stanfordovy univerzity srovnával produktivitu zaměstnanců call centra, kteří pracovali z domova, a jejich kolegů a kolegyň v kanceláři. Ti, kteří pracovali z domova, byli o 13 procent produktivnější.

Všechno však stojí na vaší motivaci a na režimu, který si nastavíte.

Ze začátku vás může zlákat nekontrolovatelná volnost, díky které můžete spát dlouho do poledne, obědvat ve tři či večeřet v deset a zalehnout až nad ránem.

Může to však negativně působit na váš tělesný a duševní stav, schopnost koncentrace a v konečném důsledku i na pracovní výsledky. Pořádek je důležitý také v tom, jak trávíte den, kdy vstáváte a chodíváte spát.

Vytvořte si svůj vlastní rytmus a vstávejte v rozumném čase. Převlékněte se z pyžama a sedněte si k práci s připraveným denním plánem, který chcete splnit.

Snažte se v chodu udržet i svůj stravovací a pitný režim, nevynechávejte snídani a dopřejte si čas na vydatný oběd.

Oddělovat pracovní dobu od volného je stejně důležité. Vymezte si čas na práci i odpočinek, aby vás to neunavilo a zároveň bavilo.

Vytvořte si pracovní prostor
Chcete-li, aby práce z domova probíhala efektivně, vytvořte si svou kancelář přímo v pohodlí domova.

Aby se vám pracovalo dobře a mohli jste se plně soustředit, neuškodí, pokud si svůj pracovní stůl zvelebíte.

Práce vyžaduje pořádek. Okolí počítače vymezte pouze na předměty související s prací.

Může se stát, že se na stůl dostanou nechtěné rušivé elementy jako hračky, oblečení, talíř se zbytky jídla a podobně.

Udržujte si na stole čistotu, eliminujte množství kabelů a vytvořte si třídící systém.

Potřebné je také kvalitní osvětlení a ergonomicky rozmístěný nábytek. Věnujte pozornost své páteři a vyberte si správnou židli.

Efektivitě pomohou i objekty „krásy“, které práci zpříjemní, zkrášlí pracovní stůl a dodají vám inspiraci. Umístěte si na něj například květinu, fotografii rodiny či přátel nebo motivační krédo.

Stanovte hranice
V současné situaci vynucené karantény je pravděpodobné, že jste v domácnosti is ostatními členy rodiny. Může se jednat o děti, ale io další dospělé, kteří potřebují plnit své vlastní povinnosti.

Abyste home office využili efektivně, stanovte si vzájemné hranice. I vaši blízcí musí pochopit, že ačkoli sedíte v pokoji či pracovně, nemůžete se jim kdykoli věnovat, protože pracujete a potřebujete se soustředit.

To dáte najevo například tím, že když vstanete, opravdu se vychystáte, jako byste šli do práce (ačkoli make-up, kravata či boty na podpatku nejsou nutné) a určete si čas, ve který se věnujete povinnostem a ve který rodině.

I děti budou lépe respektovat to, že pracujete tehdy, když vás uvidí v pracovním oblečení.

Pokud z domu pracuje i další člen rodiny, vymyslete, kdo bude mít ve které místnosti pracovnu a pokud tě nejde oddělit, můžete si ji podle dohodnutého rozvrhu střídat.

Rovněž si domluvte rozdělení a střídání ostatních povinností v domácnosti.

„Naplánujte si čas se svou rodinou a čas pro sebe,“ radí v časopise Harvard Business Review psycholog Steven Kramer. „Zapište si ho do svého diáře s tak vážností, jako byste si zapsali ledajakou pracovní úlohu,“ doplňuje.

Doporučuje také, abyste se nenechali vyrušovat zvoněním zvonku u dveří a dalšími rozptýleními, což vám pomůže lépe se koncentrovat a na konci dne i rychleji vystoupit z pracovního módu.

Udělejte program i dětem
Jelikož jsou školy zavřené, nezbývá nic jiného, než být doma is dětmi. Na to, abyste dokázali pracovat, se tedy musíte předem připravit. Udělejte si časový rozvrh aktivit pro sebe i pro děti a slaďte je dohromady.

Víte, že v konkrétní době budete potřebovat pracovat intenzivně a nerušeně? Naplánujte tehdy dětem shlédnutí pohádek nebo hru, o které víte, že je skutečně zaujme.

Na náročnou práci si můžete vyhradit i čas odpoledního odpočinku.

Naopak, pokud potřebujete „jen“ odepisovat na e-maily můžete dětem naplánovat aktivitu ve vaší přítomnosti jako kreslení nebo hru, při které občas potřebuje pomoc.

Nezaškodí zapojit i je do nějaké práce, která vytvoří dojem, že dělají něco důležitého – pokud jsou starší a mají na to schopnosti, mohou pro vás například přepisovat nějaký seznam a podobně.

V případě, že z domova pracujete s partnerem či partnerkou oba, snažte se sladit vzájemný rozvrh. Domluvte se například, že se u dětí budete po určité době střídat.

Dělejte si přestávky
Pro psychohygienu je důležité se během práce na chvíli i zastavit, stejně jako byste to dělali v kanceláři. V rámci rozvrhu tedy pamatujte například na přestávku na jídlo, ale nemusí jít jen o ni.

Některé studie ukázaly, že produktivita souvisí s vhodným využitím přestávek.

Julia Giffordová ze společnosti Draugiem Group například napsala o tom, jak jejich firma zjišťovala produktivitu svých zaměstnanců. Ukázalo se, že ti nejproduktivnější pracovali nerušeně kolem 52 minut a následně si dali zhruba 17minutovou přestávku.

Během ní přitom můžete dělat docela obyčejné věci, byť jen dívat se z okna nebo si vypít kávu.

„Mozek je jako ledajaký jiný sval. Potřebuje si odpočinout. Jděte se projít, zacvičte si, protáhněte své tělo. Pak se vraťte zpátky do práce,“ radí psycholog Kramer.

Zůstaňte ve spojení s kolegy a nadřízenými
Dlouhodobý home office může člověka frustrovat a také vést k pocitu izolace, snížené produktivitě a nedostatečné motivaci.

Pokud tedy vaše práce za obvyklých okolností zahrnuje na denní bázi i setkání s kolegy, vynasnažte se nepřestat s nimi úplně.

Pochopitelně, mítinky či neformální rozhovory by se měly dít v online prostoru, popřípadě telefonicky. Domluvte si s nadřízenými, kolegy a kolegyněmi, klienty či jinými spolupracovníky pravidelné virtuální rozhovory či videokonference.

Udržujte s nimi kontakt, povídejte si o tom, na čem právě děláte a co jste již splnili. Je to důležité nejen pro vaši kariéru, ale také pro psychickou pohodu.

Co jsou kanabinoidy a jak fungují?

Kanabinoidy představují látky, o kterých se stále častěji hovoří v souvislosti se širokým spektrem jejich pozitivních účinků. Které to jsou? Co jsou kanabinoidy a jaký...

Víte, jak dlouho trvá stáhnout 3 GB v síti 5G?

Prohlížení internetu, sdílení obsahu, videohovory, návštěva lékaře i jízda autem budou brzy vypadat jinak, než je známe. Pro další generace bude řízení auta stejně...

Facebook vypne funkci rozpoznávání obličeje, data smaže

Funkci používá více než třetina denních aktivních uživatelů. Sociální síť Facebook vypne svůj systém rozpoznávání obličeje. Oznámila to v úterý společnost Meta Platforms, pod kterou...

Další články autora